اهمیت شکل گیری موزه شهرداری بندر بوشهر

اهمیت شکل گیری موزه شهرداری بندر بوشهر

گزارش تصویری
هویت هر قوم و ملتی در درازنای تاریخ و قدمت آن نهفته است بندر کهن بوشهر این گنجینه پنج هزارساله گنجینه ای که در دل خود تاریخ شکل گیری لیان و ریشهر این شهر اولین ها را دارد .

بوشهر در ورود صنعت چاپ سنگی ٬ کارخانه یخ سازی ٬ برق و روزنامه پیشرو  بوده و دارای نویسندگان و ادبای ماندگاری در ادبیات ایران و جهان می باشد .

بندری که در آن کشورهای مختلف اقدام به راه‌اندازی کنسولگری و نمایندگی‌های  خارجی و تجارت خانه ها نمودند ۰ 

داشتن معماری و بافت تاریخی خاص در چهار محل آن که  آرمیده در حاشیه ساحل خلیج فارس بوشهر می باشد . بافتی که هنوز مثل مرواریدی در دل صدف پنهان است و اگر به آن توجه نشود به  نابودی کشانده می شود.

بوشهر برای به اثبات رساندن تاریخ و فرهنگ خود با این که زحمات زیادی متحمل شده ولی هنوز باید مسیری طولانی را طی نماید . بندر بوشهر باید تبدیل شود به بندر موزه ها و نام آوران آن.  گردشگرانی که قدم به آب و خاک بوشهر می گذارند باید تاریخ و قدمت چند هزار ساله آن را لمس کنند و انتقال دهنده فرهنگ غنی بوشهر به دیگر نقاط باشند .

موزه ها به عنوان نمایشگاهی از داشته های تاریخی ٬ فرهنگی٬ هویتی و ادبی هر ملت اهمیت به سزایی در ترسیم چهره ملی و بین‌المللی و هویت آنها داشته و می توان از موزه به عنوان شناسنامه فرهنگی و تاریخی هر دیار یاد کرد و چشم انداز توسعه گردشگری را پایه ریزی نمود.

براساس آمار سازمان گردشگری جهانی معادل ۳۷ درصد از گردشگران جهانی را گردشگری فرهنگی تشکیل می‌دهد که سالانه رشد قابل توجهی را نیز دارد .

گردشگری فرهنگی یکی از انواع متنوع صنعت گردشگری می باشد که نقش مهمی در حفظ فرهنگ و تاریخ هر ملتی داراست و شایسته توجه ویژه است البته یادآور می شود که در کنار نمایش فرهنگ و تاریخ گذشتگان توجه به فرهنگ و تاریخ معاصر و شیوه زندگی نوین نیز بایستی مدنظر باشد.

ضرو رت احداث و راه‌اندازی موزه شهرداری فقط در محدوده مراسلات و اقدامات و ارائه اسناد شهرداری ها نمی باشد بلکه در کنار آن ضرورت به نمایش گذاشتن اقوام مختلف ساکن در آن شهر ٬ رشد فرهنگی شهر ٬ نحوه شکل گیری معماری آن منطقه ٬ شیوه زندگی مردمان آن شهر ٬  اعتقادات و آداب و رسوم و فرهنگ شهری و مشاهیر و نام آوران آن منطقه را نیز در بر می‌گیرد و به روایتی دیگر هر چیزی که به فرهنگ و تاریخ شهر گره خورده است جز آن می باشد.

در این میان عمارت بیلیارد واقع شده در ساحل زیبای خلیج فارس بوشهر با چشم اندازی زیبا به دریا و دارای معماری خاص سنتی و بومی بوشهر و دارای قدمت  ۱۵۰ سال یکی از پروژه‌های مهمی است که شهرداری بوشهر در دست اجرا دارد  و ترمیم و احیای آن پیشرفت قابل محسوسی داشته که می تواند به عنوان مکانی مناسب جهت راه اندازی موزه شهرداری بوشهر به حساب آید.

از ویژگی های این بنا قرار گرفتن در چشم ساحل ٬ سهولت جهت رفت و آمد گردشگران ٬ داشتن  قدمت و تاریخی گویا در معماری بوشهر و همچنین طراحی در دو طبقه و داشتن ایوان ها و اندرونی های مختلف جهت برپایی موزه و فضایی جهت بر گزاری مراسم ها می‌باشد.
با برپایی اینگونه موزه ها در بافت تاریخی ضمن معرفی فرهنگ و تاریخ و جغرافیای شهری می توان در حفظ و احیای بافت قدیم شهرمان قدم های مؤثری برداشت.
 
پژوهش ؛  ایرج حسین پور
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۰۸:۰۹
تعداد بازدید : ۲,۵۵۹
کد خبر : ۱,۹۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید